פיתוח רעיון למוצר - איך לעשות את זה נכון

אין פתרונות קסם וספר הוראות שייתן לכם מאה אחוז הצלחה, אבל אם יש לכם רעיון מנצח למוצר שיהפוך את החיים של כולם לטובים יותר וגם יביא לכם הכנסה, אז כדאי להתחיל תהליך של פיתוח מוצר. אבל כדי להתחיל את התהליך ולעבור אותו בדרך הטובה ביותר צריך לדעת איך לעשות את זה נכון. ריכזנו כאן את מיטב ההמלצות והטיפים שיעזרו לכם לפתח את הרעיון המעולה שלכם למוצר הבא בישראל.

 

יש לי רעיון, מה הלאה?

המוצרים הטובים ביותר הם בדרך כלל רעיונות שנולדו אצל אנשים שחוו בעיה כלשהי, זיהו שזאת בעיה רווחת שהרבה חווים והצליחו להמציא את המוצר שייתן לה את המענה המתאים. קחו למשל את חתיכות הפלסטיק ששמים בעגלה בסופר במקום מטבע של חמישה שקלים. מישהו זיהה את אי הנוחות התמידית בנקודה הזאת, כשלא תמיד יש את המטבע וצריך לתת פיקדון או לפרוט שטרות. הגדיל הממציא לעשות בהמשך והפך את המוצר למחזיק מפתחות שאפילו אפשר למתג. אז נכון, לא כל המוצרים הם כל כך פשוטים ואינטואיטיביים, אבל בסוף הכול מתמצה לבעיה או לקושי שקהל יעד חווה והמוצר שיכול לתת עליו מענה מסוים. אז אם יתגבש אצלכם בראש רעיון מסוים, הפתרון לבעיה הקטנה (או הגדולה) של כולנו, הינה כמה טיפים שכדאי לעשות כדי לקדם את הרעיון.

פתקים

יש לכם איזה מוצר שמתבשל אצלכם כבר תקופה בראש? אם כן, אז נראה שאתם יזמים בנפשכם והראש שלכם עובד 24/7. זה הבסיס לפיתוח מוצר, אבל חשוב לזכור שרעיונות שאינם מגובשים לא ייקחו אתכם רחוק. במהלך היום, מחשבות ורגעי השראה יגיעו ולפעמים אלו הם יהיו תובנות חשובות שחבל לפספס. השתמשו בפתקים בטלפון והורידו לכתב כל מחשבה וזיק רעיון שעולה בראשכם. יכול להיות שהמחשבות האלו, תלושות ואקראיות עד כמה שנראות, יהיו שוות לכם הרבה מאוד בעתיד.

בדיקת שוק

בשלב הבא, אחרי שכבר יש לכם רעיון קיים ושהפרטים רשומים לכם בצורה יחסית ברורה ומסודרת, זה הזמן לבדוק אם אין מישהו שכבר חשב על המוצר שלכם לפניכם. בחלק מהמקרים תגלו שאכן קיים מוצר כזה ואולי אפילו כמה מוצרים מקבילים או שרשום פטנט על הרעיון. במקרים אחרים אתם עשויים לגלות שאכן חשבו על הבעיה או על הקושי שהמוצר שלכם רוצה לתת לו מענה, אבל שהמוצר שונה ולא נותן מענה מלא או ראוי לבעיה. אבל בואו נשאר אופטימיים, במקרה הטוב ביותר נוכל לגלות שאף אחד עדיין לא חשב על רעיון דומה לשלנו ואין מענה ראוי לבעיה שאליה אנחנו מתייחסים. חשוב מאוד לעשות בדיקה מקיפה כי רק ככה נוכל להבין מהו כיוון הפעולה הנכון.


חלום כמציאות

עד כאן נשמע די פשוט, נכון? כל מה שצריך זה את הרעיון המנצח, לבדוק שאין לנו מתחרים, ו...הופ, יש לנו מוצר מנצח ואנחנו מתחילים לעשות הרבה מאוד כסף, אבל בפועל זה אף לא ככה. גם אם באמת יש לנו רעיון ייחודי למוצר חדש, יש עוד הרבה שלבים בדרך ולפני שמתחילים תמיד המציאות נראית יותר מבטיחה וורודה. בפועל כנראה שתתקלו שלא מעט קשיים משפטיים, בקשיים בייצור ובפיתוח את המוצר שלכם (וזה בולט יותר ככל שהמוצר יותר חדשני, טכנולוגי ומורכב), בקשיים לפעמים לממן את הייצור שלו ולגייס מקורות מימון ועוד. אפילו יכול להיות שבמהלך הדרך תגלו שהרעיון שלכם פשוט לא מוצלח או רווחי. כל אלה קורים לא מעט, ולכן יש להנמיך ציפיות ולהכין את עצמנו למהמורות רבות בדרך אל העושר.

 

אפיון הרעיון

מכאן השלב הבא הוא צלילה לעומק וגיבוש של הרעיון הכללי של המוצר. על איזו בעיה הוא שואף לתת מענה? איך הוא נראה? איך משתמשים בו? מי אמור להשתמש בו ומתי? איך מפעילים אותו ואיך נושאים אותו ממקום למקום. כאן אנחנו בעצם יורדים לפרטים הקטנים ומתחילים לצייר תמונה ברורה של הדבר.

מה הקונספט?

השאלה החשובה ביותר שצריך לשאול את עצמנו כאן היא מה הקונספט של המוצר. האם המוצר טכנולוגי? האם המוצר קשור לעולמות הלייף סטייל? מה האופי של המוצר הזה ומי קהל היעד שלו? לקונספט של המוצר שלנו יש קשר ישיר למיתוג שלו בהמשך הדרך, לכן חשוב מאוד שהתשובה לשאלה הזאת תהיה ברורה ככל האפשר.

 

מחקר שוק

אם דיברנו על בדיקת שוק, שהיא בעצם הבדיקה הראשונית שעושים כדי לברר אם קיים מוצר זהה או דומה לשלנו, השלב המתקדם יותר הוא מחקר שוק – שלב מעמיק יותר שבו אנחנו יורדים לפרטים הקטנים ומבררים מה המצב בשוק באופן כללי ביחס למוצר שלנו. המחקר כולל בדיקה של מתחרים ישירים או עקיפים ושל המוצרים שהם משווקים, של החסרונות והיתרונות שלהם וכן הלאה. הוא כולל גם בדיקת קהלים פוטנציאליים, חקר של עמדות צרכנים לגבי הבעיה או המוצר, מיפוי של אתגרי שיווק וכן הלאה. שלב זה קריטי ביותר בתהליך פיתוח מוצר ואין לדלג עליו בשום אופן.

 

העלאה על כתב

אם בשלב המקדים היה כדאי להעלות רעיונות ומחשבות על פתקים, כאן כבר חשוב שנדע לשמור ולסדר את המידע בצורה מסודרת בכתב, בגיבוי מלא לקבצים. חשוב להכניס כל דבר שעולה כמו תהליכי ייצור, מחשבות על פיתוח המוצר, הערות מעמיתים והארות שעולות לנו במהלך היום, שאלות שעולות שצריכות מענה בעתיד ומשימות פתוחות וכן הלאה. הדבר הזה יאפשר לנו לגשת למשימות בקלות ולקדם את הרעיון והתהליך בצורה יעילה.

 

פניה לגורמים מקצועיים

גורמים מקצועיים חיצוניים הם חלק חשוב בתהליך והם יעזרו לנו להפוך את הרעיונות שלנו למציאות. אם המוצר הוא מוצר טכנולוגי חדש למשל, צריך למצוא בית תוכנה ופיתוח חומרה רלוונטי. אם אנחנו מפתחים מוצר בתחום החקלאות, נחפש חברות המתמחות בייצור מהסוג הזה. בעלי מקצוע רלוונטיים נוספים שיכולים להיות שימושיים הם עורכי דין בתחום הקניין וקניין רוחני או כאלו המתמחים ברישום פטנטים. הרבה פעמים יש צורך בשיווק דיגיטלי איכותי או בסיוע גיוס מקורות מימון. לפעמים גם יש צורך בייעוץ עסקי כללי ובעצם צריך להבין בדיוק מהם האתגרים שלנו ולבחור בהתאם את אנשי המקצוע המתאימים.

הקשיבו לאינטואיציה

בשלב הזה אתם צפויים לגלות שיש הרבה מאוד חברות ועסקים שמציעים שירותים שעשויים להיות רלוונטיים לכם. זה יכול להיות מבלבל וחשוב לעשות בחירה נכונה שהיא בגדר השקעה ולא בזבוז כסף מיותר. זה ממש בסדר ואפילו נכון לפנות לכמה וכמה יועצים באותו התחום, הם יעזרו לכם לקבל תמונה רחבה ועשירה יותר של מצב השוק ובעיקר של איפה אתם עומדים. אחרי שיש לכם ביד הרבה מידע – הקשיבו לאינטואיציה שלכם, לפעמים כדאי לתת לה להוביל.

 

מקורות מימון

צריך לזכור שאם אין לנו סכום כסף גדול לייצור המוני של המוצר ופיתוח שלו, אנחנו נהיה צריכים למצוא מקורות מימון לטובת העניין. יש כל מיני דרכים לעשות את זה ולפעמים צריך לנקוט בכמה גישות במקביל. אפשרויות כמו גיוס המונים, פנייה לקרנות הון סיכון, הלוואה מהבנק או מגופים חוץ בנקאים או חיפוש אחר שותפים. צריך לזכור שלא תמיד קל למצוא מקורות כאלה ושמלאכת הגיוס היא עבודה בפני עצמה.


שלב היצור

כדי להוציא מוצר כלשהו לייצור המוני, צריך לעבור תהליך מסודר ולאחר תכנונים ארוכים, אפשר להתחיל לייצר את המוצר הראשוני, אב טיפוס, שאותו נבחן כדי להבטיח התאמה לשוק.

אב טיפוס

שלב הייצור מתחיל ביצירת האב טיפוס, שהוא הדגם הראשון של המוצר שעל פיו ייוצרו בעתיד כל היחידות. גם אם יש לכם מוצר ראשוני משלב התכנון, זהו עדיין לא האב טיפוס וצריך לייצר מוצר אחד מוגמר שיהיה הבסיס לכל האחרים. עם היחידה הזו, נוכל כעת לצאת לדרך ולבדוק עד כמה המוצר שלנו שמיש ויעיל באמת.

בדיקת שימושיות

כעת אפשר להתחיל לבחון אם המוצר באמת שימושי, וחשוב לעשות את זה בסבלנות ובקפידה. חשוב לנסות אותו בעצמנו, אבל גם לתת אנשים חיצוניים ובפרט לקהל היעד להתנסות בו ולבחון אותו. חשוב מאוד להגדיר פרמטרים מדויקים שמעוניינים לבדוק ולבחון כל היבט בחוויית השימוש, לרבות הפעלה, עדכונים אם צריך, תחזוקה, נוחות נשיאה וכן הלאה. לכל אורך הדרך חשוב מאוד לתעד את חווית השימוש של הנבדקים במוצר.

משוב ושיפורים

מכאן מתחיל פינג פונג של הערות וריג׳קטים המביאים מהצד השני עדכונים, תיקונים ושינויים במוצר. חשוב לקבל משובים כמה שיותר כדי לקבל את מלוא המידע על חווית השימוש. באופן הזה נוכל לערוך שינויים ולדייק את המוצר שלנו אפילו יותר, מה שיעלה את סיכויי המכירה שלו בעתיד.

 

שיווק נכון

שיווק נכון הוא המנוע להפצת המוצר החדש ובלעדיו גם המוצר הטוב ביותר בשוק יתקשה לפרוץ. חשוב להשקיע בתהליך השיווק בנפרד, ואם יש צורך להיעזר במיקור חוץ בחברת שיווק שתוכל לקדם את המוצר בצורה טובה.

 

אתגרים בפיתוח מוצר חדש

זמן

בלי ספק המשאב היקר ביותר ששווה מהרגע הראשון גם כסף. הרבה פעמים תהליכים איטיים שנתקעים מביאים לסופו של מוצר טוב עוד בטרם הגיע לשוק. לכן חשוב מאד לעבוד מול לוחות זמנים ברורים ומסודרים. שימו לב שאתם דוחפים לעמידה בדדליינס ושאתם מקציבים זמן לכל שלב בתהליך.

תקציב

זכרו מהרגע הראשון שלפתח מוצר חדש ולשווק אותו לוקח הרבה זמן. צריך להביא בחשבון עלויות פיתוח, עלויות ייצור, עלויות פרסום ושיווק, עלויות משפטיות בהרבה מקרים – בקיצור, זה סיפור יקר. לכן חשוב מאוד לתכנן תקציב בצורה מסודרת וברורה וחשוב שזה יהיה תקציב נדיב, ולעגל את המספרים כלפי מעלה כי הרבה פעמים יש הוצאות בלתי צפויות. נוסף לכך צריך להביא בחשבון שיכול להיות שבמהלך הדרך תזדקקו לסבב גיוס נוסף, זאת על אף תכנון התקציב שביצעתם.

צוות פיתוח קטן / חלש

אם יש ברשותכם צוות פיתוח מצומצם או לא מספיק מיומן שאיתו התחלתם את התהליך, יש סיכוי ששווה לכם לשקול גיוס עזרה נוספת בדמות צוותי פיתוח. גיוס מיקור חוץ לצוות הפיתוח הוא צעד שיכול להשתלם ביותר ובאופן דומה יש עוד שירותים שנוכל להוציא החוצה וכך נשיג שירות מקצועי ומהיר.

 

לסיכום

כדי להפוך רעיון מנצח בראש למוצר שעושה את החיים של אנשים קלים ומכניס לנו הרבה כסף, חייבים לעבוד בצורה מסודרת ולא לוותר על השלבים החשובים. אם גם לכם יש רעיון טכנולוגי או כל מוצר אחר שאתם חושבים לפתח, שווה תמיד להתייעץ עם המומחים שילכו אתכם יד ביד כשהחלום קורם עור וגידים. רוצים לדעת עוד? המומחים של WeDev כאן וישמחו לענות על כל שאלה.