רישום פטנט על אפליקציה

אם אתם עתידים להשיק אפליקציה או מתכננים מהלך שכזה מתישהו בעתיד, חשוב מאוד שתדעו שיכול להיות שתוכלו לרשום עליה פטנט. לא כל אפליקציה היא בהכרח פטנט, אבל במקרים רבים המפתחים מגלים שהרעיון של האפליקציה והטכנולוגיה העומדת מאחוריה הם חדשניים וייחודיים, והם יכולים להיחשב כפטנט שמומלץ מאוד לשמור עליו מפני גניבה של מתחרים פוטנציאליים. כאן תוכלו לקרוא עוד מידע על הרעיון של פטנט, על אילו אפליקציות אפשר לרשום פטנט, איפה רושמים פטנטים ולמה חשוב להיעזר בשירותים של בית פיתוח אמין ומקצועי כדי להפוך כל אפליקציה להצלחה ולנצל את הפוטנציאל לרישום פטנט.

 

מהו פטנט?

פטנט הוא הגנה משפטית המוענקת על ידי מדינות לממציאים, המאשרת את הזכויות הבלעדיות שלהם על ההמצאה לתקופה מוגדרת, בדרך כלל 20 שנה מתאריך ההגשה. המשמעות של בלעדיות זו היא שרק לבעל הפטנט יש הזכות ליצור, למכור ולהפיץ את ההמצאה או להשתמש בה, ומונעת מאחרים לעשות זאת בלי רשות. פטנטים נועדו לעודד חדשנות על ידי מתן תמריץ בצורת מונופול זמני לממציאים בתמורה לחשיפה פומבית של פרטי המצאתם. כדי לרשום פטנט, המצאה חייבת לעמוד בקריטריונים מסוימים: היא חייבת להיות חדשנית, כלומר שלא נחשפה בפומבי קודם לכן. היא צריכה להיות לא מובנת מאליה, כלומר שגם מומחים בתחום שלה לא היו יכולים לחשוב עליה בקלות, והיא חייבת להיות שימושית, בעלת תועלת ספציפית, מהותית ואמינה. לפטנטים יש חלק חשוב מאוד בהגנה על קניין רוחני, בטיפוח קידמה טכנולוגית ובהנעת צמיחה כלכלית על ידי עידוד מחקר ופיתוח.

 

על מה אפשר לרשום פטנט?

אפשר לרשום פטנטים אך ורק על המצאות חדשניות, לא מובנות מאליהן ושימושיות, אבל אין תחום ספציפי שרק בו נרשמים פטנטים. זה אומר שאפשר לרשום פטנטים על מוצרים חדשים ומשופרים, על תהליכים, על מכונות, על הרכבי חומר ועל שיטות עבודה. פטנטים יכולים להיות למשל המצאות טכנולוגיות כמו אלגוריתמים, מכשירים טכנולוגיים, תרכובות כימיות, תרופות ותהליכי ייצור. כדי לרשום פטנט אסור שהוא ייחשף בפומבי לפני ההגשה, ועליו להציג התקדמות ושיפור של הידע הקיים היום. ההמצאה גם חייבת להיות שימושית ומעשית, כלומר היא צריכה להיות פשוטה לתפעול ולספק תועלת מוחשית.

 

בדיקה מקדימה לפני שליחת הבקשה

החלק החשוב ביותר בתהליך של כל הגשת פטנט הוא חיפוש מקיף וגלובלי של אותו הפטנט כדי לוודא שהוא לא קיים כבר. זהו חלק חשוב מאוד המגן על ממציא הפטנט, והוא קריטי במיוחד כי אין צורך להתחיל בתהליך אם אין צורך בו. בהקשר של רישום אפליקציה כפטנט החשיבות היא כפולה ומכופלת, ויש כאלו שיעדיפו להימנע מפיתוח אפליקציה מראש אם אי אפשר לרשום אותה כפטנט. העניין הזה מדגיש את החשיבות של עבודה מול מומחים בפיתוח ושיווק אפליקציות כמו חברת WeDev. אנשי מקצוע במקומות האלו ידעו לפתח את האפליקציה המקצועית והטובה ביותר, והם גם מכירים את ההיבטים המשפטיים הסבוכים ויכולים לסייע ולהכווין ברישום פטנט.

 

רישום פטנט בין לאומי

רישום פטנט בין לאומי נעשה לפי אמנת PCT שבה חברות 155 מדינות בעולם. התהליך כולל הגשה של כלל מסמכי הפטנט כאן בישראל, תשלום האגרות ולאחר מכן המתנה של כארבעה חודשים לבחינה של הפטנט שהוגש וקבלת האישור מצד בוחן הפטנטים. לאחר מכן אפשר להגיש רישום פטנט במדינות הספציפיות גם לאחר 19 או 20 חודשים, שבמהלכם אפשר לערוך את הבקשה, להכניס תיקונים ולבצע התאמות במידת הצורך. כמובן שאפשר גם להגיש בקשה לרישום במדינה אחת בלבד או יותר, אם יודעים שקהל היעד הוא המדינה הספציפית הזו כדי לחסוך לעצמכם זמן וכסף. בסופו של דבר הכול תלוי במוצר ואם הוא מיועד לקהל יעד גלובלי או למדינה ספציפית אחת.

 

רישום פטנט בישראל

רישום פטנט בישראל מקנה לבעלים שלו בלעדיות עליו למשך 20 שנה מיום הגשת הבקשה. היתרון בהגשת הבקשה בישראל הוא שהתהליך נוח, נגיש ופשוט יותר למי שנמצא כאן ומתקיים כמובן בשפה העברית. החיסרון היחיד שלו הוא העובדה כי הפטנט יירשם אך ורק כאן בישראל, ומתחרים בחו"ל עלולים לנצל את ההזדמנות ולרשום את אותו הפטנט על שמם, ובעצם לגנוב את הרעיון שלכם. בהרבה מקרים עדיף בהחלט להתחיל ולרשום את הפטנט בישראל ולאחר מכן להמשיך במידת הצורך למדינות אחרות או לרישום פטנט בין לאומי.

 

בדיקת הפטנט

לאחר הגשת הבקשה לרישום פטנט, תהליך הבדיקה מתחיל בבדיקה רשמית כדי לוודא שכל המסמכים הנדרשים קיימים ומלאים. לאחר מכן משרד הפטנטים מקצה בוחן שיערוך חיפוש יסודי של פטנטים ופרסומים קיימים כדי לקבוע אם ההמצאה היא אכן חדשנית ומקורית. הבוחן מעריך את טענות הבקשה, מוודא שהן עומדות בסטנדרטים המשפטיים ושהן מוגדרות בבירור. תהליך זה עשוי לכלול כמה סבבי תקשורת בין הבוחן לבין הפונה כדי לאמת פרטים או למטרות נוספות. אם ההמצאה עומדת בכל הקריטריונים, הפטנט מאושר ונרשם. במקרים אחרים הבקשה עשויה להידחות או לדרוש עדכונים נוספים ושינויים על מנת לקבל אישור.

 

כמה עולה לרשום פטנט?

עלויות הרישום של פטנטים משתנות בהתאם לתהליכים השונים הכלולים בכך. בדרך כלל בקשה לרישום פטנט תעלה בין 10,000 ל-20,000 שקלים, ובקשה במסלול מהיר או בקשות פרוביזוריות יעלו בין 9,000 ל-15,000 שקלים. הגשת פטנט ל-PCT תעלה כמה אלפי שקלים וכך גם הגשת פטנט בארצות הברית. תגובה לדוח הבחינה שניתן לאחר קבלתו מהבוחן תעלה בין 5,000 ל-10,000 שקלים. צריך לזכור שהמחירים משתנים כל הזמן בהתאם לתעריפים המקובלים בשוק ובין משרד עורך דין אחד לאחר.

 

פטנט על אפליקציה

אז למה בעצם כדאי לרשום אפליקציה כפטנט? תיכף נדבר על הסכנות הטמונות באי רישום, אבל קודם כול חשוב לדבר על שני מושגים חשובים שצריך להביא בחשבון:

זכויות יוצרים

מבחינת זכויות יוצרים, פטנט על אפליקציה הוא הדרך היחידה לוודא שאף אחד לא גונב לכם את הרעיון ומשתמש בו. העיצוב של המוצר, השם שלכם וקניין רוחני אחר מוגן בזכויות יוצרים, אבל הרעיון הטכנולוגי לא מוגן בלי פטנט רשום, וכל אחד יכול להעתיק אותו בשם אחר ואפילו לרשום פטנט שימנע מכם להשתמש בו.

הגנה בעת מכירה

פטנט על אפליקציה מספק הגנה משפטית על ידי הענקת זכויות בלעדיות לתכונות, לאלגוריתמים או לתהליכים הייחודיים בתוך האפליקציה. בלעדיות זו מונעת מאחרים להעתיק או למכור את הרכיבים המוגנים בפטנט או להשתמש בהם בלי רשות. ברגע שתחליטו למכור את האפליקציה, ההגנה הזו תעלה באופן ניכר את הערך שלה בכך שתבטיח שמתחרים לא יוכלו לשחזר בקלות את ההיבטים החדשניים שלה. פטנט רשום יכול גם להרתיע גנבים פוטנציאליים, למשוך משקיעים ולחזק את המעמד הכללי שלכם בשוק.

 

מדוע חשוב לרשום את האפליקציה כפטנט?

בימינו כמעט כל אחד יכול לפתח בקלות יחסית אפליקציה ולהוציא אותה לשוק. מי שלא ירשום את האפליקציה שלו בתור פטנט למעשה לא מבסס עליה שום בעלות, וכל אדם אחר יכול לפתח אפליקציה דומה או זהה בלי שום מגבלה חוקית, אפילו כזו הנשענת בבירור על אותו הרעיון. יותר מזה, אם אדם אחר דווקא כן יחליט לרשום את האפליקציה כפטנט לאחר שאתם הייתם הראשונים להוציא אותה לשוק, אתם עלולים להיות חשופים לתביעות ותהיו מחויבים להסיר אותה מהשוק. לכן אסור לקחת סיכונים מיוחדים ואם אכן מדובר באפליקציה שמביאה רעיון חדשני לעולם, אל תהססו ורשמו אותה בתור פטנט.  

 

שלבים מרכזיים בתהליך רישום אפליקציה כפטנט

לרישום אפליקציה כפטנט יש שלושה שלבים מרכזיים:

שלב ראשון: בחינת הרעיון

בשלב הראשון חשוב מאוד לבדוק לעומק את הרעיון שלכם ולהבין אם הוא אכן עומד בקריטריונים של פטנט. הוא צריך להיות רעיון חדשני לחלוטין וכזה שאיש עדיין לא חשב עליו, שמדובר בהתקדמות רבה בתחום שבו הפטנט עוסק וכן שההמצאה היא המצאה שימושית ולא רק רעיון תאורטי שאין לו יישום מעשי. לאחר שאתם מוודאים שאתם אכן עומדים בקריטריונים אפשר להתקדם לשלב הבא.

שלב שני: בדיקת פטנט קיים

לפני שתוכלו להגיש את הפטנט בפועל, חשוב מאוד לבצע בדיקה מקיפה וגלובלית כדי להבין שהרעיון שלכם עדיין לא קיים ולא פורסם מעולם. שימו לב שהרעיון חייב להיות מפורסם כפטנט, ואם מצאתם לצורך העניין מישהו שפיתח אפליקציה דומה שאיננה רשומה כפטנט, עדיין אפשר לרשום אותה (לפחות באופן תאורטי) בתור פטנט שלכם.

שלב שלישי: הגשת הבקשה לרישום פטנט

כעת מגיע שלב הרישום של הפטנט, שהוא שלב משפטי נטו שהוא לא קצר וגם בדרך כלל לא ממש זול. אפשרות אחת להמשך התהליך היא לבחור בעורך דין או במשרד עורכי דין המתמחים בתחום שיעשו זאת בשבילכם, והאפשרות השנייה היא לעבוד ישירות מול החברה שפיתחה עבורכם את האפליקציה. WeDev היא חברה ותיקה ומקצועית שיודעת לספק ייעוץ וליווי מקצועי בהיבטים הטכנולוגיים של הקמת אפליקציות וגם בפן המסחרי. זוהי אפשרות מעולה המרכזת את כל השירותים הנדרשים תחת אותה קורת גג, ויכולה לחסוך לכם הרבה מאוד כסף, זמן ומאמץ ופשוט מייעלת את התהליך.

 

מה אם האפליקציה לא מופיעה במאגר הפטנטים?

אם רשמתם אפליקציה כפטנט ואתם מגלים בהמשך שהיא לא מופיעה במאגר, כנראה הייתה טעות כלשהי בתהליך וצריך לבחון את זה לעומק. גם כאן חשוב מאוד להיעזר באנשי מקצוע ועדיף כאלו שהם לא רק מתחום המשפטים, אלא אנשי מקצוע המתמחים בפיתוח, בהקמה ובשיווק של אפליקציות. יש לא מעט צעדים שאפשר לנקוט ובמקרים כאלו אנשי המקצוע הנכונים יוכלו לעזור ולפתור את הבעיה.

 

לסיכום

אם אתם נמצאים לקראת פיתוח אפליקציה המביאה רעיון חדשני וייחודי לעולם, אל תתפשרו על רישום שלה כפטנט במאגר הפטנטים. חשוב לזכור שאם לא תעשו כך, את הרעיון הטכנולוגי הייחודי שהגיתם כל אחד יוכל לקחת באופן חוקי לחלוטין ואפילו אפשר למנוע מכם להשתמש בו בעתיד. צוות המומחים של חברת WeDev ליווה בהצלחה כבר מאות אפליקציות ורעיונות ייחודיים שנרשמו כפטנט והוא ישמח להציע את השירות הזה גם לכם. צרו קשר עוד היום לייעוץ ראשוני והכוונה בלי עלות ובלי כל התחייבות.