בניית אתר נגיש

ככל שעולה המודעות לסביבה פיזית מונגשת, כך גם עולה הצורך בהנגשה דיגיטלית. היום בישראל, לא מעט אתרים חייבים על פי חוק בבניית אתר מונגש המתאים לאנשים עם מוגבלויות שונות, ומי שאינו מקיים חוק זה, חושף עצמו לתביעות משפטיות ולהפסדים כספיים. אם גם לכם יש אתר אינטרנט או שאתם מתכננים לבנות אתר בקרוב, זה הזמן להבין מה בדיוק אומר החוק על אתרים מונגשים, אילו אתרים חייבים בהגשה ואילו פטורים, מהי בכלל נגישות באתרי אינטרנט ועוד.

 

הנגשת אתרים: מה אומר החוק?

על פי החוק בישראל, אתרי אינטרנט ואפליקציות שפונים לציבור חייבים להיות מונגשים לאנשים עם מוגבלויות. חובת ההנגשה תלויה במשתנים רבים כמו סוג השירות שניתן באתר, מהות הגוף המגיש את השירות וסוגי הפורמטים או הפלטפורמות שבהם נעשה שימוש. שימו לב כי הפרה של חובת ההנגשה עלולה לגרור תשלום קנס של 150,000 שקלים וכן פיצוי ללא הוכחת נזק של 50,000 שקלים.

אלו אתרים חייבים בהנגשה?

יש הגדרות ברורות ביותר באשר לאתרים החייבים בהנגשה. בראש ובראשונה החובה היא על אתרים הנותנים שירות לציבור דרך גוף ציבורי או במקום ציבורי. נותני שירות בתחומים רבים כמו בריאות, חינוך, בידור, השכלה, רווחה, ספורט, תיירות, תחבורה ועוד – כל אלו ואחרים חייבים גם הם בהנגשת האתר. גופים פרטיים למטרות רווח כמו חברות בע"מ או עוסק מורשה ופטור, רשויות ציבוריות כגון משרדים ממשלתיים ורשויות מקומיות וכן גופים ללא מטרות רווח כמו עמותות – גם הם חייבים בהנגשת אתר.

הקלות – מי פטור מהנגשת האתר?

אז אפשר להבין שהרבה מאוד אתרים חייבים בהחלט בהנגשת האתר, ועדיין יש אתרים שאינם חייבים בכך ופטורים מהנגשה זו. בחלק מן המקרים הפטור ניתן באופן אוטומטי ולעיתים צריך לקבל אותו מהגורם המוסמך לפני שהוא נכנס לתוקף. המקרים שבהם אתרים ואפליקציות עשויים להיות פטורים מהנגשה הם:

  • פטור בשל נטל כלכלי כבד. אפשרות שקיימת רק לגופים פרטיים ולא לרשויות ציבוריות.
  • פטור בשל אי היתכנות טכנולוגית, הממשק הקיים לא מאפשר הנגשה חלקית או מלאה על פי חוק.
  • פטור לאתרים שיש להם מעט משתמשים.

 חשוב מאוד לבדוק כל מקרה לגופו ולא לצאת מנקודת הנחה שקיים פטור באופן אוטומטי.

 

מהי נגישות באתר אינטרנט?

הנגשת אתר אינטרנט משמעה בניית הפלטפורמה לאתר או לאפליקציה כך שיענו לצרכים השונים של אנשים בעלי מוגבלויות ושיהיו נגישים על פי התקן בחוק, וחשוב לא פחות יאפשרו חוויה שווה ונוחה לכל בני האדם באשר הם.

כדאי לדעת כי קיים מסמך ארוך ומפורט המגדיר איזה סוג ואיזו רמה של הנגשה צריכים להיות בכל אתר.

 

הבנת הצורך בנגישות

כדי ליצור אתר מונגש, כדאי קודם כל להכיר את סוגי הניגשות הנדרשים:

  • התאמה ללקויי ראייה: עיוורים ולקויי ראייה יזדקקו לטכנולוגיות נגישות שונות כמו הקראה של טקסטים ותיאור תמונות או עיצוב ויזואלי גדול בניגודיות מוגברת (לבעלי ראייה לקויה).
  • התאמות לבעלי מוגבלות מוטורית: אנשים עם טווח תפקוד מוטורי נמוך שאינו מאפשר שימוש בעכבר או במקלדת עשויים להשתמש במקלדת בעלת אינדיקטורים ויזואליים.
  • התאמה ללקויי שמיעה: אנשים הסובלים מאובדן שמיעה מלא או חלקי בדרגות שונות זקוקים לכתוביות ולתמלילים של אודיו באתר (למשל סרטונים).
  • התאמה לבעלי מוגבלות קוגניטיבית או נוירולוגית: לקויי למידה, אוטיזם, דיסלקציה, הפרעות קשב וריכוז וכו׳. הרבה פעמים אלו אנשים שצריכים מבנה עקבי ופריסה ברורה של התוכן באתר.
  • התאמה לבעלי מוגבלות מוחית: רגישויות סנסוריות כמו התקפי אפילפסיה. יש ליצור אתר שהתזוזה בו של אלמנטים ואנימציה מופחתת.
  • התאמה ללקויות דיבור: אם האתר מציע אפשרות של שיחה טלפונית הוא חייב להציע גם אפשרויות אחרות ליצירת קשר כמו פנייה בצ׳אט, במייל וכן הלאה.

 

הקשר בין הנגשת אתר לקידום אורגני

מי שרוצה לדאוג לקידום אורגני של אתר, בהחלט צריך לתת דגש בנושא הנגישות. על פניו, הנוחות והפשטות שמאפשרת ההנגשה היא טובה רק בשביל אנשים עם מוגבלויות, אך בפועל היא מקלה את השימוש באתר לכל יתר המשתמשים. סימונים בולטים והגדלות של כפתורים, טקסטים מסודרים בצורה לוגית ופשוטה להבנה, כותרות גדולות ומונגשות וכן הלאה – כל אלו משפרים את הדירוג של האתר בגוגל וזהו יתרון עצום. כלומר, לא רק שאנחנו עומדים בדרישות החוק ומנגישים את האתר לכלל הציבור, אלא גם מרוויחים באספקט של הקידום האורגני.

 

יתרונות נגישות באתר איקומרס

כשמדובר באתרי איקומרס ובחנויות אינטרנט, יש כמה יתרונות שחשוב להכיר:

  • תאימות: עמידה בתקנים והנחיות הנגישות. הוכחה למשתמשים על יישום אמצעים להבטחת גישה שווה לכלל הציבור.
  • אמון במותג: הנגשת האתר בונה אמון במותג וממצב אותו כחברתי ומתקדם.
  • עמידה בדרישות החוק: כאמור, בעת הנגשת אתרים וחנויות אונליין אנחנו עומדים בדרישות החוק.

 

הוספת תוסף נגישות בשופיפיי

שופיפיי מאפשרת לנו להתקין תוסף נגישות ובעצם ליצור הצהרת נגישות לאתר שלנו, כך נוכל לפרסם הצהרה לגולשים שלנו בדבר פעולות הנגישות שעשינו באתר. התוסף משקף מהו מצב הנגישות הנוכחי באתר והרבה פעמים יהיה עלינו לבצע פעולות רבות כדי שהאתר יעמוד בתקני הנגישות. נוסף לכך, דרך תוספים שונים אפשר גם לקבל ציון מהירות טוב בשופיפיי מה שישפר את האתר עוד יותר ויתרום לחוויית הגלישה באתר.

 איך מתקינים את התוסף?

התקנת התוסף היא פשוטה ונעשית בעמוד נגישות תחת חנות מקוונת > העדפות. משם יש ללחוץ על יצירת הצהרת נגישות והיא תיווצר באופן אוטומטי בהתאם להגדרות הנגישות באתר שלנו. עכשיו כשיש לנו את ההצהרה, נוכל לעיין ולערוך שינויים בהתאם לצורך.

 

האם לאחר התקנת התוסף החנות נחשבת "נגישה"?

לא. התוסף בעצם מפרסם ומשקף לנו את מצב הנגישות באתר כפי שהוא עכשיו. מכאן אנחנו צריכים לוודא שהמצב הקיים עומד בתקן של החוק. לכן, חשוב להיעזר באנשי מקצוע שמבינים לעומק איזו רמת נגישות כל אתר צריך ויודעים איך לעשות את זה בפועל.

 

כמה עולה להנגיש אתר?

עלות הנגשת אתר משתנה בהתאם לפרמטרים שונים כמו גודל העסק והאתר, המורכבות המשפטית, מורכבות האתר וכן הלאה. פעולות הנגשה בסיסיות ונקודתיות עשויות להעלות כמה מאות שקלים בעוד הנגשת אתר מלאה מאפס יכולה להגיע גם לכמה אלפי שקלים.

 

לסיכום

הנגשת אתרים חשובה מאוד ולה הרבה יתרונות. אם אינכם בטוחים אם אתר שלכם מחויב בהנגשה, זה הזמן לקבל את כל המידע, הייעוץ והניסיון של WeDev. צרו קשר עוד היום ותוכלו להבין בדיוק מה אתם צריכים וכמה זה אמור לעלות.