מה זה שיווק דיגיטלי? המדריך המקיף למתחילים

חברות ועסקים רבים מפנים חלק לא קטן מהמשאבים שלהם לשיווק במדיה דיגיטלית, וכמו שהמשפט הישן והמוכר אומר, "מי שלא שם פשוט לא קיים". אם אתם עדיין לא מקדמים את עצמכם בערוצים דיגיטליים או פשוט לא עושים את זה כמו שצריך, זהו הזמן להבין בדיוק מה זה אומר ואיך עושים את זה נכון. מייד נדבר על ההבדלים בין שיווק רגיל לדיגיטלי, על היתרונות של השיווק הדיגיטלי, על ערוצי שיווק נוספים שאתם יכולים להשתמש בהם ועל עוד מגוון נושאים חשובים.

 

נתחיל מההתחלה

ההיסטוריה של השיווק הדיגיטלי מתחילה בתחילת שנות ה-90, עם הופעת האינטרנט ומנועי החיפוש הראשונים. בשנת 1993 הושקה מודעת האינטרנט הלחיצה הראשונה על ידי Global Network Navigator, שעל פי מומחי שיווק רבים מסמלת את תחילתו של הפרסום הדיגיטלי בעולם. בסוף שנות ה-90 הופיעו מנועי חיפוש כמו יאהו וגוגל, שחוללו מהפכה באופן שבו עסקים יכולים להגיע ללקוחות באמצעות קידום אורגני (SEO) וקידום ממומן (PPC). בשנות ה-90 גם התפתח באופן ניכר ערוץ השיווק בדוא"ל, ועסקים החלו לנצל את האפשרות הזאת לתקשורת ישירה עם הלקוחות שלהם. בשנות ה-2000 התרחשה התקדמות גדולה נוספת עם עלייתן של רשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר ולינקדאין, שבעצם פתחו ענף חדש של קידום במגוון אפיקים כמו מודעות ממומנות, סרטונים ויראליים ולשיווק דרך קבוצות וקהילות. החל מאמצע שנות האלפיים, עם עליית הסמארטפונים והאינטרנט הסלולרי, חל זינוק עצום נוסף בשיווק הדיגיטלי כשפרסומות מצאו את דרכן אלינו בדרכים שונות בכל מדיה אפשרית פחות או יותר. היום שיווק דיגיטלי הוא מרכיב קריטי באסטרטגיות עסקיות של חברות ברחבי העולם כולו, ואפיק חשוב שאי אפשר לגדול ולהתפתח מבחינה עסקית בלעדיו.

מה שיווק דיגיטלי כולל?

שיווק דיגיטלי כולל מגוון רחב של אסטרטגיות וטכניקות המשמשות לקידום מוצרים, שירותים ומותגים באמצעות התקשורת הדיגיטלית. הינה כמה דוגמאות:

  • קידום אורגני במנועי חיפוש (SEO) ושיפור נראות האתר במנועי החיפוש
  • קידום ממומן פר קליק (PPC), מודעות אונליין בתשלום כמו שאפשר לראות בגוגל
  • יצירה ושיווק של תוכן בעל ערך כדי למשוך קהל לקוחות פוטנציאלי
  • שיווק ברשתות חברתיות וקידום עסקים בפלטפורמות כמו אינסטגרם, פייסבוק, טיקטוק ועוד
  • שיווק במייל ושליחת ניוזלטרים ומבצעי קידום ללקוחות פוטנציאליים וקיימים
  • שיווק שותפים ושיתופי פעולה עם עסקים וגופים אחרים לקידום מוצרים ושירותים
  • שיווק משפיענים – עבודה עם אושיות רשת ויוצרי תוכן כדי להגיע לקהל גדול וממוקד
  • שיווק סלולרי דרך אפליקציות והודעות SMS

 

מהו ההבדל בין שיווק רגיל לשיווק דיגיטלי?

שיווק דיגיטלי ושיווק רגיל נבדלים בעיקר במקומות שבהם הם פועלים ובגישת הפרסום. שיווק דיגיטלי משתמש בערוצים אלקטרוניים כמו רשתות חברתיות, מנועי חיפוש, דואר אלקטרוני ואתרי אינטרנט כדי להגיע ללקוחות פוטנציאליים ולמשוך אותם. באופן אידיאלי זה כולל גם ניתוח של הנתונים בזמן אמת ופיתוח אסטרטגיות ממוקדות כדי להתאים מסרים לקהלי יעד ספציפיים. שיווק רגיל משתמש בשיטות לא מקוונות כמו מודעות מודפסות, שלטי חוצות, פרסומות טלוויזיה, רדיו ודואר. בזמן ששיווק רגיל מסתמך על העלאת מודעות למותג והגעה לקהל רחב ככל האפשר בלי מיקוד, שיווק דיגיטלי מתמקד בתקשורת אינטראקטיבית, בניתוח ומדידה על בסיס קבוע ובהתאמה מדויקת של המסרים לכל קהל.

 

היתרונות של שיווק דיגיטלי

לשיווק דיגיטלי יש הרבה מאוד יתרונות, והמרכזי שבהם הוא האפשרות לפנייה מדויקת לכל קהל יעד וליצירת מסרים בהתאם. תוצאות השיווק הדיגיטלי ניתנות למדידה ולניתוח בזמן אמת, מה שמאפשר לערוך שינויים ולבצע אופטימיזציה המייעלת בזמן את הפרסום. בהשוואה לשיווק רגיל, שיווק דיגיטלי הוא גם בדרך כלל השקעה משתלמת יותר המחזירה את עצמה מהר יותר. כמו כן, השיווק הדיגיטלי מאפשר לקהל היעד ליצור אינטראקציה עם הלקוחות, מה שעוזר ליצור קשר עם הקהל ולחזק את הקרבה והמודעות למותג. לצד כל אלו, עם שיווק דיגיטלי אפשר להגיע הכי רחוק שאפשר, לגייס לקוחות מכל העולם ולחזק היכרות עם מותגים בדרך שמעולם לא הייתה אפשרית עד היום. 

 

ערוצי שיווק דיגיטלי נפוצים

בואו נעבור לדבר על כמה ערוצים נפוצים שמשתמשים בהם לשיווק דיגיטלי:

דפי נחיתה

דפי נחיתה הם כלי מצוין לשיווק דיגיטלי. אלו הם דפי אינטרנט הנותנים מידע שיווקי באופן מתומצת עם הנעה לפעולה וקישור לביצוע המרה (תשלום על שירות או מוצר, טופס השארת פרטים, רכישת מדריך דיגיטלי ועוד). היתרון של דפי נחיתה הוא שאפשר להטמיע אותם בכל מקום – ברשתות חברתיות, בגוגל, לשלוח אותם בווטסאפ או במייל או בכל דרך שרוצים.

 

קידום אורגני

קידום אורגני הוא הדרך שבה מקדמים נכסים דיגיטליים שלא באופן ממומן. קידום אורגני בגוגל או במנועים אחרים דורש בנייה של אתר נוח ונגיש, הזנת תכנים רלוונטיים, יצירת קישורים ועוד (כאן תוכלו לקרוא עוד קידום נכון בגוגל כדי לשפר את הדירוג של האתר שלכם במנוע החיפוש). באופן דומה יש צעדים לקידום אורגני גם באפיקים אחרים, למשל קידום אורגני בפייסבוק.

קידום ממומן

או במילים אחרות – פיי פר קליק (PPC). כלומר אתם משלמים לגופים שבהם אתם רוצים לפרסם כדי ליצור מודעות שיקודמו ויגיעו לקהלים גדולים יותר. השיטה הזו קיימת בפלטפורמות רבות, וזוהי דרך מהירה להגיע לקהל רחב על אף שהרבה פעמים מודעות כאלו נחשבות לאותנטיות פחות.

תוכן איכותי

תוכן איכותי הוא כלי קידום מצוין, ואם יש לכם תוכן טוב ומעניין תוכלו להגיע לקהלים גדולים ולהגדיל את החשיפה למותג. השיווק יכול להיעשות "על הדרך" באופן אורגני או פשוט עם פרסומות המשולבות בתוכן. תוכן איכותי יכול להיות מאמר, סרטון, מאגר תמונות או כל דבר אחר, והוא דורש השקעה רבה וגם קצת יצירתיות כדי ליצור תוכן מרתק שיעניין את הצופים.

רשתות חברתיות

הרשתות החברתיות הן עולם ומלואו, ויש הרבה דרכים לשווק דרכן. זה יכול להיות קידום ממומן עם מודעות מקודמות או תוכן אורגני בהתאם לפלטפורמה – פוסטים בפייסבוק, רילז באינסטגרם, סרטונים בטיקטוק ועוד. אפשרות נוספת היא קידום דרך קבוצות וקהילות, שהוא מדויק ויעיל מאוד אם מצליחים לבנות קהילה גדולה וחזקה.

 פודקאסט

פודקאסטים כבשו את העולם בשנים האחרונות, וכמות האנשים המאזינים לתוכניות מוקלטות מהארץ והעולם רק גדלה מדי יום. די קל לפלח את קהל היעד המאזין לפודקאסטים ולהתאים לו פרסומות מדויקות.

 

שיווק – לא רק לצעירים!

אחת התפיסות השגויות של בעלי עסקים ומותגים לגבי שיווק דיגיטלי (נפוץ בעיקר אצל מי שנולד לפני העידן הזה) היא שזהו לא אפיק הכרחי, ושהוא מתאים בעיקר לצעירים. אז אומנם צעירים מתחת לגיל 30 הם יוצרי התוכן העיקריים ברשת, אבל מה שצריך להבין זה שצריכת תוכן דיגיטלי היום היא פעולה שכולם עושים, בכל גיל, בכל מגזר וכמעט בכל נקודה על פני הגלובוס. בסופו של דבר המשוואה היא פשוטה: מי שלא ישקיע בשיווק דיגיטלי כאפיק שיווק מרכזי, יתקשה מאוד להגדיל חשיפה למותג שלו ולהכניס יותר, וזה נכון לגבי כמעט כל עסק בישראל ובעולם.

 

קישוריות

עוד טעות נפוצה של עסקים ושל מקדמים היא להתעלם מהקישור והחיבור בין השיווק באפיקים השונים כשכל נכס עומד בפני עצמו – אפליקציה, פרופיל ברשת החברתית, אתר ועוד. אם מחליטים למשל על פיתוח אפליקציות למותג, אי אפשר להשיק אותן בלי חיבור נוח לרשת החברתית או לאתר של המותג. כשיודעים לעשות את זה כמו שצריך אתם מנגישים לגולשים את כל האפשרויות בצורה נוחה.

 

ניתוח נתונים

שיווק דיגיטלי בימינו מציע יכולות וכלי מדידה מתקדמים כמו גוגל אנליטיקס, תובנות חשובות ברשתות החברתיות ומדדי שיווק במייל, שיספקו לכם נתונים בזמן אמת על ביצועי הקמפיינים. הכלים האלו מאפשרים מיקוד מדויק, פילוח קהל היעד והתאמה אישית של מסרים, מה שמוביל לשיפור המעורבות והאפקטיביות של הפרסומות. בהשוואה לשיווק רגיל, קידום דיגיטלי הוא חסכוני יותר, מאפשר הגעה לקהל גדול יותר ובעיקר מאפשר לכם לדעת אם הצעדים שאתם נוקטים באמת עובדים ואיך אפשר לשפר אותם.

 

אסטרטגיה שיווקית

עם כל היתרונות החשובים, צריך תמיד לזכור שכדי ששיווק דיגיטלי יעבוד ויהיה השקעה משתלמת, הוא צריך להיות טוב ויעיל באמת. החלק הבסיסי ביותר בהצלחה הוא יצירה והגדרה של אסטרטגיית שיווק ברורה: קודם כול מהו המותג שלכם, איך הוא נשמע ומדבר ואיך הוא פונה לקהל שלו. לאחר מכן חייבים להבין בדיוק מיהו הקהל הפוטנציאלי, ללמוד ולהכיר אותו לעומק ולהבין היכן הוא נמצא ומבלה, מהו הגיל הממוצע שלו, מהן ההעדפות שלו וכן הלאה. רק לאחר שהפרטים האלו ברורים ומובנים, אפשר להתחיל ולייצר מסרים מתאימים ולשגר אותם החוצה.

 

הכירו את המתחרים

עוד עיקרון חשוב ביותר לשיווק דיגיטלי יעיל ואיכותי. בלי היכרות מעמיקה עם המתחרים שלכם, השפה שלהם ודרכי הפעולה, היתרונות והחסרונות שלהם, יהיה קשה מאוד לייצר שיווק איכותי שיצליח לתת מענה איפה שאחרים לא מסוגלים לזה. כשמדברים למשל על תהליך אפיון אפליקציות, חלק מרכזי וחשוב הוא מיפוי מלא של כל האפליקציות המתחרות. בסוף צריך לזכור שאנשים חשופים לכמות עצומה של מידע, ואם לא תדעו להביא להם משהו שונה ולייחד את עצמכם מהמתחרים, סביר להניח שהם פשוט ידפדפו הלאה לספק הבא.

 

בניית תקציב

עוד חלק חשוב ובלתי נפרד משיווק דיגיטלי יעיל הוא בנייה מדויקת של תקציב השיווק. חשוב מאוד להגדיר היטב מהו התקציב העומד לרשותכם, בהתחלה ליצירת הנכסים הדיגיטליים (כלומר אתר, פרסומות וכן הלאה) ולאחר מכן את תקציב השיווק החודשי. יותר מזה, חשוב מאוד לתכנן את החזר ההשקעה ולנסות לחזות כמה כל אפיק שיווק עתיד להכניס לכם. תוך כדי תנועה יש לנתח את הביצועים ולבצע התאמות במידת הצורך. שיווק דיגיטלי טוב הוא כזה שהוא בגדר השקעה, כלומר שההוצאה הכספית בסופו של דבר מחזירה את עצמה ומגדילה את ההכנסות.

 

בחירת שותפים לדרך

אז איך בדיוק עושים את זה נכון? אם אתם שואלים אותנו, הכול מתחיל בבחירה נכונה של השותפים לדרך. בעלי עסקים חושבים שכל מה שצריך זה למנות אדם מוכשר בתוך החברה שיהיה אחראי על השיווק הדיגיטלי. אפילו שזה בהחלט נכון וחשוב, זה פשוט לא מספיק בפני עצמו. שותפים טובים לדרך הם צוות מומחים לשיווק דיגיטלי שידעו להציע את המעטפת המלאה עם שירותים מקצועיים של בניית אתרים וחנויות איקומרס, עיצוב ופיתוח אפליקציות, הקמה של מערכות מידע ופרסום שוטף ומקצועי לכל אורך הדרך. המומחים שלנו ב-WeDev יודעים להציע בדיוק את השירותים האלו, ומספקים ליווי לעסקים לא רק בשלב הקמת הנכסים הדיגיטליים, אלא גם בהמשך עם אופטימיזציה שוטפת, טיפים ועזרה על בסיס קבוע. ודאו שאתם בוחרים בשותפים הנכונים כדי לחסוך לעצמכם הרבה כסף, זמן ואנרגייה.

 

בשורה התחתונה

שיווק דיגיטלי הוא עולם ומלואו, ומה שבטוח זה שכדי להצליח בשוק העסקים התחרותי חייבים להשקיע בו הרבה מאוד מאמצים. לעשות את זה לבד זו משרה מלאה בפני עצמה, וזהו לא תמיד הצעד הנכון עבור בעלי עסקים שצריכים להשקיע מאמץ בפיתוח המוצרים והשירותים שלהם. מי שישכיל לבחור בשותף המתאים לשירותים כאלו יוריד מעצמו הרבה מעמסה ויקטוף את פירות השיווק הדיגיטלי בתוך זמן קצר. רוצים לדעת עוד? המומחים של WeDev זמינים עבורכם בכל שלב וישמחו לענות על כל שאלה.